Kalkkimaalailuja

10.3.2018

Turhan pitkä blogitauko ehti tulla tähän väliin, mutta minkäs teet. Tätä tämä arki nyt on, tarhan ja töiden välillä suhaamista, ja illat jäävät kovin lyhyeiksi näille omille jutuille. Mutta tänään nipistin vähän omaa aikaa näin aamusta.


Viime aikoina remonttirintamalla on tullut edistettyä pitkään roikkumaan jääneitä juttuja ja parina viikonloppuna olen maalaillut kalkkimaaleilla. Tänään ajattelin kertoa omia kokemuksiani näistä maaleista, kun kohteitakin on ehtinyt kertymään jo vähintään parikymmentä.


Markkinoille on viime aikoina ilmestynyt paljon eri kalkkimaalimerkkejä, joista minä olen käyttänyt Kalklitir ja Jeanne d'Arc Living- merkkisiä maaleja. Näistä Kalklitir sisältää aidosti kalkkia ja JDL:n maali on liitumaali, jota useimmat kalkkimaaleina myydyt maalit ovat. Molempien merkkien maalit ovat vesiohenteisia ja kuivuttuaan jättävät mattaisen pinnan. 


Kalklitir maalia olen ensisijaisesti käyttänyt seinien maalaamiseen joihin se antaa ihanan eläväisen sävyn, mm. meidän hirsiseinät on maalattu tällä maalilla.
Olen käyttänyt Kalklitir maalia myös muihin kohteisiin, kuten kuvissa näkyvään olohuoneen kaappiin, orkidean jalalliseen ruukkuun ja taulun kehyksiin.
Tällä maalilla on myös mahdollista tehdä ns. väripesuja jolloin erittäin ohuella maalilla saadaan esineen pintaan huntumaisen läpikuultava sävy. Tällaisen käsittelyn olen tehnyt taulun kuvalle joka oli aiemmin väreiltään voimakkaan kellertävä. Pyörittelin vesimäisen valkoisen maalin kuvan pintaan jolloin se muuttui paremmin huoneen sävyihin sopivaksi - aiemman värin voi kurkata täältä.

Tuvan astiakaappiin ja lautashyllyyn olen käyttänyt JDL:n maaleja. Tämän merkin maaleilla väristä tulee tasaisempi ja tällä on helpompi maalata pienempiä pintoja.


Kaikille kalkkimaaleille on ominaista huokoinen pinta, joten kulutusta vaativille pinnoille on hyvä levittää jokin "kylläste". Itse olen suosinut JDL:n vahoja. Vaha tekee maalatusta pinnasta paremmin vettä ja likaa hylkivän jolloin pintoja on helpompi pitää puhtaana. Kalklitir maalillekin olen tätä vahaa käyttänyt, mutta pinta imee vahaa huomattavasti enemmän kuin JDL:n oma maali. 


Voin tunnustaa, että olen täysin hurahtanut näihin maaleihin ja niiden pehmeisiin sävyihin. Ja voi kuulostaa, että näillä maalaaminen vahailuineen olisi kovin työlästä, mutta minä olen kokenut nämä maalit jopa helpommiksi kuin muut kalustemaalit. Maali kuivuu hetkessä jolloin toisen kerroksen (jos sitä edes tarvitaan) voi levittää jo saman päivän aikana. Ja yleensä pohjatöitä ei tarvita joten hommaan voi ryhtyä heti kun inspis iskee, ja valmista tulee hetkessä.
Vaikka maalaaminen on nopeaa on silti hyvä antaa maalatun pinnan kovettua rauhassa ainakin muutaman päivän tai jopa viikon. Vahaamisen teen myös yleensä vasta tässä vaiheessa.


Juttua näistä kalkkimaaleista riittäisi vaikka kuinka, mutta jatketaan toisella kertaa.

Ihanaa viikonlopun jatkoa!


2 kommenttia

  1. Kalkkimaalit ovat kyllä käteviä. Itsekin niistä tykkään. Meillä jäi tyttöjen naulakon maalaamisesta vielä
    reilusti ihanan hempeää vaaleanpunaista jäljelle ja ajattelinkin jos sillä yhden jakkaran maalaisi. Se olisi sitten kiva laittaa vaikka heidän huoneeseen tai eteiseen. Siihen on vain laitettava vaha päälle että kestää kulutusta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa ihanalta, varmasti tulee hyvä! Kalkkimaalit toistaa värit niin kauniisti, että ihan vähän salaa harmittaa, etten meillä kunnon värejä käytä. Pojille olen yhden keinuhevosen maalannut sinisellä, mutta siihen ne värit taitavatkin sitten jäädä ;)

      Poista